top of page

Trap niet in de non-verbale mythe!

Cartoon, een jongeman zwaait wild met zijn armen. Zijn oudere collega kijkt vragend toe, de andere collega zegt: "Hij gelooft nog steeds dat 93% van alle communicatie non-verbaal is"

Ik zie en hoor hem nog regelmatig voorbij komen: de mythe dat we voor 55% van onze communicatie kijken naar non-verbaal gedrag en voor 38% luisteren naar intonatie.

 

Slechts 7% zouden we dan werkelijk via woorden communiceren.

 

Wie er even over nadenkt beseft dat dat niet kan. Als we slechts 7% via woorden duidelijk maken, zouden we geen andere taal meer hoeven te leren. Communiceren met een Engelsman, een Rus en een Chinees zou geen probleem vormen, of je de taal nu beheerst of niet.

 

Misvatting

Helaas, zo simpel zit het niet. Was het oorspronkelijke onderzoek dan onzin? Nee, dat ook niet, maar we hebben gezamenlijk de uitkomsten van dit onderzoek wel heel erg scheef geïnterpreteerd.

 

Dat onderzoek werd in de jaren 60 uitgevoerd door Albert Mehrabian aan de UCLA-universiteit. Hij onderzocht hoe wij de intentie van een andere persoon interpreteren als onze woorden en ons non-verbale gedrag (zowel toon als houding) elkaar tegenspreken.

 

Ben je boos?

Om even een dergelijke situatie te schetsen: een klassiek voorbeeld is de man die aan zijn vrouw vraagt of ze nog boos is. "Nee," zegt ze en draait zich van hem weg. Wat ze zegt strookt hier duidelijk niet met wat ze voelt.

 

In een situatie waarin non-verbaal gedrag het gezegde tegenspreekt, leunen we meer op het non-verbale gedrag om de intentie van de persoon te achterhalen. In 55% van de gevallen kijken mensen het meest naar de houding, in 38% van de gevallen trekken we onze conclusies vooral uit de toon van het gezegde. Maar in 7% van de gevallen blijven we dus nog steeds het meest op de woorden letten.

 

Waarom is deze kennis toch belangrijk?

 

De intentie van de spreker

Spreek je op een podium, dan is het dus van belang dat je non-verbale gedrag en de toon van je stem aansluiten bij je boodschap. Als je de mensen in de zaal wilt overtuigen dat je om hen geeft, zul je dat ook moeten uitstralen. Mensen krijgen dan het gevoel dat je intentie naar hen toe klopt met wat je werkelijk zegt.

 

Authentiek

Wie boodschap en non-verbale communicatie op één lijn heeft gebracht, komt veel vaker authentiek over. Als er een mismatch is tussen de verbale en non-verbale communicatie, dan vallen mensen in zaal terug op het beoordelen van je non-verbale gedrag en stemgeluid. De zaal trekt dan zijn eigen conclusies over de reden dat iemand op het podium staat. Je ontvangt minder vertrouwen. De overtuigingskracht mist.

 

Andersom werkt het ook: zeer gepassioneerde mensen komen vaker authentiek over, omdat hun passie het non-verbale gedrag stuurt.

 

En nu jij

Werk dus aan je non-verbale communicatie. Laat een ander meekijken terwijl je oefent. Vraag of je gezicht en gebaren passen bij wat je vertelt en of je stem geen onbedoelde emoties verraadt. Besef ook dat wie zichzelf openstelt voor anderen, zijn of haar intenties vaak open op tafel legt en daarmee al een stuk authenticiteit verwerft.

 

6 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven
bottom of page